Diagnoza i terapia neurologopedyczna skierowana do dzieci
Z zaburzeniami o podłożu neurologiczny. Zaburzenia komunikacji językowej to nie tylko zniekształcona artykulacja, ale także zaburzona płynność wypowiedzi, trudność w odbiorze tego, co mówią inni, kłopot z nawiązaniem dialogu, brak produkcji mowy werbalnej. Wszystko to jest wynikiem uszkodzeń, niedorozwoju lub zakłóceń funkcjonowania centralnego układu nerwowego.
Terapią neurologiczną obejmujemy dzieci z :
- afazją rozwojową,
- spektrum autyzmu,
- dysfazją
- niepłynności ą mowy,
- dyzartrią,
- dyzartria
- mózgowym porażeniem dziecięcym
- wadami wrodzonymi centralnego układu nerwowego
- niepełnosprawnością sprzężoną
- uszkodzeniami mózgu
- chorobami neurologicznymi
Diagnoza i terapia młodzieży i osób dorosłych
Terapia neurologopedyczna przeznaczona jest dla osób, które wskutek różnych czynników wypadków, urazów, chorób utraciły lub mają trudność z opanowaniem prawidłowej zdolności mowy
- niepłynność mowy
- afazji (częściowa lub całkowita utrata mowy) Do najczęstszych czynników wywołujących afazję zalicza się: udary mózgu, urazy czaszki, guzy mózgu);
- dysartria(uszkodzenia ośrodków i dróg unerwiających narządy mowne tj. artykulacyjne, fonacyjne, oddechowe);
- motoryczne zaburzenia czynności mowy oraz połykania po nabytych uszkodzeniach mózgu
- apraksja mowy ( dotyczą artykulacji, fonacji, prozodii i motorycznych aspektów czynności mówienia)
- dysfagia( związane z dysfunkcją czynności żucia, formowania kęsa i aktywnego kontrolowania procesu połykania w fazie ustnej i gardłowej; wprowadzenie technik specyficznej stymulacji funkcji połykania)